Symposium Bèta-didactiek van 1972–2022–2072

Op 13 mei 2022 organiseren we een symposium van 14:30 tot 22:00 uur in Utrecht.
Tijdens dit symposium zullen we stilstaan bij 50 jaar ontwikkelingen in het bètaonderwijs en vooruitblikken op de komende 50 jaar. Hieronder vind je meer informatie over de aanleiding voor dit symposium.
Graag nodigen we je uit om hierbij aanwezig te zijn. Je kunt het formulier hier vinden.
We hopen je te zien op vrijdag 13 mei a.s.!

Bèta-didactiek van 1972–2022–2072: een Utrechts perspectief

In de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw heerste er een onderwijshervormingsgezindheid, waarin ook bèta- en wiskundeonderwijs meegenomen werden. Voorbeelden hiervan zijn de oprichting van de Werkgroep Natuurkundedidactiek (WND) in 1950 door sterrenkundige prof. dr. Marcel Minnaert, de Wiskunde Werkgroep en de Werkgroep Empirische Inleiding tot de Scheikunde (WEI-S). Ook vanuit de politiek werden de hervormingen actief gesteund. In de jaren ‘60 werden Commissies Modernisering Leerplan opgezet voor de verschillende vakken en in 1968 werd het onderwijs heringericht door de Mammoetwet, zodat het onderwijs aan zou sluiten bij de naoorlogse democratisering.

Begin jaren ’70 kregen al deze onderwijshervormingen structuur in meer institutionele vorm. Zo werd in Utrecht het Project Leerpakket Ontwikkeling Natuurkunde (PLON) gelanceerd en ondergebracht bij de vakgroep natuurkundedidactiek van de Universiteit Utrecht. Daarnaast werd ook het Instituut voor Ontwikkeling van het Wiskunde Onderwijs (IOWO) opgericht aan de UU. Het IOWO werd OW&OC, en dat ontwikkelde zich uiteindelijk via een samenwerking in het Centrum voor Didactiek van de Bètawetenschappen tot het huidige Freudenthal Instituut. Het instituut richtte zich niet meer alleen op wiskundeonderwijs, maar op ontwikkeling en onderzoek van bèta-didactiek. Centrale drijfveer in dit werk was het bètaonderwijs betekenisvol en relevant te maken voor alle leerlingen.

Wat is er van de bevlogen ideeën terechtgekomen? Hoe hebben ze zich de afgelopen 50 jaar ontwikkeld en welke toekomst zien we voor ze? Hoe speelt het verleden een rol in de huidige ontwikkelingen rond onderwijs en onderzoek, en hoe kunnen we bepaalde trends verklaren? Wat gaan we hiervan nog terugzien in 2072?

Tijdens dit symposium blikken we terug op de afgelopen 50 jaar, staan we stil bij het huidige onderzoek op het Freudenthal Instituut, en kijken we vooruit naar de nieuwe uitdagingen en ontwikkelingen voor de komende 50 jaar.  Het symposium heeft een speels karakter, er is ruimte voor het ophalen herinneringen en het aangaan van nieuwe contacten.

Reacties zijn gesloten.