Nu ook nieuwe kerndoelen voor het VSO (bericht van de WiskundE brief)

De huidige kerndoe­len voor het voortge­zet speci­aal onder­wijs, gericht op uit­stroom­profie­len dagbe­ste­ding en arbeids­markt, zijn verou­derd. Boven­dien zijn de doelen niet samen met de kerndoe­len voor primair onder­wijs (2006) en onder­bouw voortge­zet onder­wijs (2006) ontwik­keld. Juist nu het gehele curricu­lum voor het funde­rend onder­wijs wordt geactua­li­seerd, vond men het zaak om de kerndoe­len voor álle leerlin­gen te actuali­se­ren.

De nieuwe ‘functio­ne­le kerndoe­len’ rekenen en wiskun­de voor leerlin­gen die uitstro­men naar dagbe­ste­ding of arbeids­markt kennen de zelfde driede­ling als de kerndoe­len rekenen en wiskun­de die eerder versche­nen: Wiskun­di­ge concep­ten, Wiskun­di­ge denk-werkwij­zen en Wiskun­de en de Wereld. De kerndoe­len zijn uitdruk­ke­lijk streef­doe­len.

Concep­ten
Als Wiskun­di­ge concep­ten worden genoemd:

  1. Getal­len
  2. Verhou­din­gen, waaron­der breuken
  3. Groothe­den en bijpas­sen­de eenhe­den
  4. Groot­heid tijd en bijpas­sen­de eenhe­den
  5. Groot­heid geld en bijpas­sen­de eenhe­den
  6. Vorm, ruimte en patro­nen

Breuken komen alleen aan de orde bij de voorbe­rei­ding op de arbeids­markt. De kerndoe­len 4 en 5 lijken een nadere uitwer­king van kern­doel 3. Bij kern­doel 4 wordt de tijdsbele­ving expli­ciet genoemd onder “te denken valt aan”. Bij kern­doel 5 wordt ook gedacht aan het herken­nen van diverse betaal­moge­lijkhe­den zoals contant en met de pinpas.

De wiskun­di­ge denk-werkwij­zen worden onder­ver­deeld in

7. Gebrui­ken van wiskun­de­taal en wiskun­di­ge repre­senta­ties
8. Gebrui­ken van wiskun­di­ge instru­men­ten

Wiskun­de en de wereld wordt onder­ver­deeld in:

9. Wiskun­de in de werke­lijk­heid
10. Wiskun­de in ver­schil­len­de leerge­bie­den
11. Wiskun­di­ge attitu­de

De functio­ne­le kerndoe­len zijn hier te vinden  via de site van slo.

Reacties zijn gesloten.