De huidige kerndoelen voor het voortgezet speciaal onderwijs, gericht op uitstroomprofielen dagbesteding en arbeidsmarkt, zijn verouderd. Bovendien zijn de doelen niet samen met de kerndoelen voor primair onderwijs (2006) en onderbouw voortgezet onderwijs (2006) ontwikkeld. Juist nu het gehele curriculum voor het funderend onderwijs wordt geactualiseerd, vond men het zaak om de kerndoelen voor álle leerlingen te actualiseren.

De nieuwe ‘functionele kerndoelen’ rekenen en wiskunde voor leerlingen die uitstromen naar dagbesteding of arbeidsmarkt kennen de zelfde driedeling als de kerndoelen rekenen en wiskunde die eerder verschenen: Wiskundige concepten, Wiskundige denk-werkwijzen en Wiskunde en de Wereld. De kerndoelen zijn uitdrukkelijk streefdoelen.
Concepten
Als Wiskundige concepten worden genoemd:
- Getallen
- Verhoudingen, waaronder breuken
- Grootheden en bijpassende eenheden
- Grootheid tijd en bijpassende eenheden
- Grootheid geld en bijpassende eenheden
- Vorm, ruimte en patronen
Breuken komen alleen aan de orde bij de voorbereiding op de arbeidsmarkt. De kerndoelen 4 en 5 lijken een nadere uitwerking van kerndoel 3. Bij kerndoel 4 wordt de tijdsbeleving expliciet genoemd onder “te denken valt aan”. Bij kerndoel 5 wordt ook gedacht aan het herkennen van diverse betaalmogelijkheden zoals contant en met de pinpas.
De wiskundige denk-werkwijzen worden onderverdeeld in
7. Gebruiken van wiskundetaal en wiskundige representaties
8. Gebruiken van wiskundige instrumenten
Wiskunde en de wereld wordt onderverdeeld in:
9. Wiskunde in de werkelijkheid
10. Wiskunde in verschillende leergebieden
11. Wiskundige attitude
De functionele kerndoelen zijn hier te vinden via de site van slo.
